måndag 5 januari 2009

Sprint-DM

I går var det DM-sprint i Tierp i ett iskallt Tierp (-14C). När man ställde sig på skidorna för att åka slogs man av insikten att skidor alldrig har gått trögare, vilket kanske inte var så konstigt med tanke på kylan oxh att det låg lite nysnö i spåret.
Att sprint inte är min grej underströks under prologen då jag vart ikapp åkt av 15s senare startande Robert Ohlström och slutade sist. Efter loppet kände jag verkligen av kylan i halsen. I semifinalen fick jag starta bakom eftersom vi var 5 killar i varje semi och bara fyra start rader.
Innan semifinalen upptäckte mamma att jag hade tagit med mig en klassisk och en skate stav. När jag tidigare inte vetat om detta missöde hade det inte stört mig nämnvärt men nu gnagde det i skallen på mig. Min start i semin var förfärlig och redan efter första (och enda) backen kände jag att det var kört att komma ikapp någon, jag bestämde mig istället för att spara halsen lite till den stundande b-finalen.
Innan B-finalen lånade jag ett par stavar av Emil. De var visserligen 5 cm för korta men de var i alla fall lika långa. Min start i b-finalen var lika dålig som i semin och jag hade redan släppt en liten lucka när backen började. Men den här gången fans ju inget att spara mig till så jag fortsatte kämpa och i utförsbacken kom jag ikapp Emil och vassundas Viktor Eldh. Då taggade jag till ordentligt och änun mer taggad blev jag när Emil gick ut för att gå om Viktor på vallen. Jag kände mig stark och trode att jag skulle kunna följa Emil förbi. Tyvärr belv det inte så då emil fick ett felskär och tappade fart och beslutade sig för att glida tillbaka bakom viktor. Jag försökte lite själv men jag hade också tappat fart för att inte köra in i Emil så jag hann inte runt innan den smala kurvan. På upplopet trode jag att jag skulle kunna gå om Emil men nu var det min tur att drabbas av ett felskär och jag slutade sist. Allt som allt var B-finalen en rolig upplevelse även om det inte gick så bra resultat mässigt.

Idag är det lika kallt och jag vill inte utsätta min hals för kylan igen så idag blir det sittande framför datorn siom gäller.

/Thomas

Inga kommentarer: