söndag 27 juni 2010

Dragonlance

Idag och igår har jag gjort något jag inte gjort på länge. Jag visste inte att jag hade saknat det så mycket men uppenbarligen var det så det låg till.

Under stora delar av mitt liv var det enda jag gjorde när jag var hemma att läsa och igår släppte jag åter min inre bokmal fri och har med uppehåll för att äta sova och träna läst och läst och läst.

Men så var det ju inte vilka böcker som helst jag kommit över heller. Det var delar av de helt fantastiska dragonlance böckerna. Tracy Hickman and Margaret Weis vet verkligen hur man blandar skratt med sorg och spänning. Man hatar vissa karaktärer lika intensivt som man älskar andra. Författarna har ofta visat prov på att de mycket väl kan låta älskade huvudpersoner dö så man känner sig aldrig riktigt säker samtidigt som skrattet aldrig är längre än Tofsings Hoopakstav bort.

Så om du känner att du behöver fly verkligheten ett tag så gå till biblioteket och låna Höstmörkrets drakar eller om du föredrar att läsa på orginalspråk Dragons of autumn twilight (finns tyvärr inte på uppsala stadsbibliotek) av ovan nämnda författare och plock dessutom med dig så många påföljande böcker som du kan bära för när du väl börjat kommer du vara fast.

Trevlig läsning

/Thomas

Inga kommentarer: