söndag 12 oktober 2008

Tvilling klippan

Innan jag har skapat för mycket förvirring bland mina eventuella läsare ska jag förklara ursprunget till detta tillsynes helt slumpmässiga namn som denna blogg har fått.
Tvillingklippan är en hopskrivning av betydelserna av mitt förnamn, Thomas, och mitt mellan namn, Per. Thomas "kommer ursprungligen från ett arameiskt ord som betyder tvilling" och Per "är en nordisk kortform av Petrus som är en latinsk form av det grekiska namnet Petros, vilket är en översättning av det arameiska namnet Kefas som betyder klippa" enligt www.svenskanamn.se. Altså blir det tvilling klippan.
Den som fick in mig på detta spår är min storasyster Sofia som med mellannamnet Margareta kan få sitt namn till det mycket smickrande "Vishetens pärla"

Over and out från en ännu inte helt frisk Thomas

Inga kommentarer: