måndag 24 maj 2010

Solbränna

Nu har det börjat. Folks konstanta påpekande om hur brun jag är. Det brukar vara så hela sommaren och hösten. Nu tänkte jag berätta en liten anekdot som kanske får er att bättre förstå varför jag blir så brun.

I lördags var Robert ute och sprang när Jolo och Helena kom förbi med skärmar till U-ringen. Jag gick ner för att möta dem. Direkt efter att vi hälsat undrar Jolo varför jag inte har en tröja på mig. Det är ett faktum jag inte ens tänkt på och jag svarar att det är varmt ute.
"Men du var ju inne" svarar Jolo.

Men det är det normala för mig och Robert på sommaren om temperaturen tillåter är det bar överkropp som gäller när man är hemma, det kan ju ha att göra med att vi är ganska ensamma häromkring men framför allt har mamma alltid förespråkat bar överkropp för att man inte ska bränna sig när man tex åker och badar. Så jag tror helt enkelt att förutom att mina gener är gynnsamma med svenska mått mätt så har min hud helt enkelt tränats till att snabbt tillverka pigment under hela mitt liv (min första sommar ska jag ha spenderat under äppelträden utanför huset sägs det.

/en solbrun Thomas

Inga kommentarer: