måndag 19 november 2012

Andaluciska mästerskapen

I helgen gjorde jag min debut i en rikting tävling här i Spanien. Det var Andalusiska mästerskapen i Lora del río i provinsen Sevilla som gällde. Det var en riktigt trevlig upplevelse med ett ton av nya ansikten och spanska. 

Resan innehöll som sagt mycket olika saker. Hårt golv för första gången på länge. (SM-umeå senast?) En hög av funderingar om vem det var 13 åringen som enligt Carlos var Spansk mästare i sprint (i sin kategori) påminde mig om. Här framför datorn kom jag på att det är Anton Forsberg jag tänker på. Insikten att Juanma är Carlos idol och dessutom har jag lärt mig att han är före detta landslagsmann med VM-final på meritlistan. En påminnelse om tidsuppfattningen här i spanien, ingen av dagarna gick starten i tid. 

Carlos hade nästan konstant läxförhör på saker som kontroll (baliza) och stängsel (valla). Lunch fika och middag i ett svep med veleta efter stafetten. Fantastiskt spännande att se hur de förvandlade baren där vi drack te till ett vardagsrum där alla gick runt pratade med varandra och barnet lekte på golvet. 
Sen fick jag ju faktiskt ett helt gäng med beundrarinnor i 12 års åldern också. När Antonio frågade ett fnittrande gäng småtjejer om vägen till en pizzeria lyckades han också nämna att jag var svensk och tjejerna började genast ställa mer eller mindre dumma frågor där de blandade spanska med alla engelska ord de kunde. Sjukt förrvirrande. 

Och än har jag inte ens själva orienteringen. Det var väldigt fint område och jag stod för 2 medelbra lopp. Lärde dessutom känna en svensk i Sevilla, vilket var kul, en spansk landslagsman också kul. För övrigt gillar jag nivån här i spanien. På Söndagen bommade jag runt 3 min och var också 3 min efter en landslagsman och en fd lanslagsman på platserna 1 och 2. Det kändes faktiskt bra.

/Thomas

2 kommentarer:

Frida sa...

Mycket bra med ett orienteringsinlägg som bara har fem rader om själva orienteringen. Det gillas!

Martin J sa...

Bra Tompa! :) Ingen länk till resultatlista?