lördag 1 augusti 2009

Top 5 fiktiva steriotyper: Plats 5


Inspirerad av isbjörnens Walter följetong bestämde jag mig för att jag skulle göra en ny lista. Den här gången föll valet på topp 5 fiktiva steriotyper. Vad jag menar med det ska nog ge sig tids nog.

Plats nummer 5

Den starke

Den starke är den lungne och trygga personen som övriga karaktärer i serien, spelet, boken ,filmen mm litar på till 100%. Karaktären är ofta en man med rejält med muskler men det är inte nödvändigt för att jag ska räkna in karaktären i kategorin, snarare är det mentala lungnet som räknas.
Den här kategorin blommar verkligen upp i varenda kriminalserie som någonsin skapats ofta är över hälften av karaktärerna i sånna serier i denna kategori. Mycket tydliga är Horatsio från CSI Miami, Don Epps från Numbers, Hoch från Criminal minds, Jordan från Jordan rättsläkere och många andra.
Men den starke dyker även upp i nästan alla andra typer av fiction också fast kanske inte i samma överflöd. Till exempel vill jag placera Remus Lupin från Harry Potter i kategorin. Andra i kategorin är Lolonoa Zoro (One pice), Caramon (Dragon lance), Sophie Neveu (Da Vinci koden), Kapten Nemo (En världsomsegling under havet), Kakachi (Naruto), Brock (Pokemon), Micke Blomqvist (Milienium triologin) och oändligt många fler.

Jag älskar dessa karaktärer för att de alltid går att lita på och inger en känsla av säkerhet men de delger för lite spänning till intrigen för att hamna högre än såhär på min lista.

/Thomas

Inga kommentarer: