måndag 31 augusti 2009

Att vinna DM-silver (med en av sesongens värsta lopp)

För att lättare förstå vad jag skriver om föreslår jag att ni öppnar länken i rubriken i en ny flik.

Innan start på lång-DM var jag fullt fokuserad på att det inte skulle funka att som under natt-DM springa på allt vad jag hade. Startern pratade lite med mig precis innan det var dax att sticka och jag antar att jag tappade lite koncentration och tillät mig själv att bli överladdad.

Start->1
Jag flyger iväg som ett skott från startlinjen och väl framme vid startpunkten inser jag att jag knappt kollat på kartan. Upp för backen bär det ändå i en hallsbrytande hastighet men jag har hygglig koll på höjderna ett tag. Sen har jag helt plötsligt ingen aning om vart jag är och jag spanar efter något säkert att hitta på kartan och då ser jag kontrollen. Villken tur, jag får verkligen ta och lugna ner mig.

1->2
Jag tar det lugnare men i mina försök att undvika att fastna på branten mitt på strecket kommer jag lite väl långt åt höger ut i kärret och bommar en knapp minut.

2->3
Nu blir det kortsträcka bara över höjden och ta sänkan som är riktad norrut. Jag drar iväg med en på tok för hög hastighet. Efter en stunds springande inser jag att sänkan ientligen är riktad söder ut och att jag är helt lost. Jag drar iväg norrut men hittar inte kontrollen. Som ni kan se på kartan var jag mycket nära dock. Jag tänker att jag kanske är på de små höjderna innan kontrollen och beger mig västerut. tillslut står jag och stirrar på en sankmark mellan 2 branter och undrar varför jag inte kan få Marcus Krunegårds "Ibland gör man rätt ibland gör man fel" ur huvudet. Tillslut hittar jag hygget och kan springa tillbaka och ta kontrollen. Det var nog årets största bom och enligt winsplits var den på 13:52

3->5
Orienterar bra men kan inte slå bort låtenur huvudet (vilket jag för övrigt inte lyckas med någon gång under loppet)

5->6
Långsträcka. Jag tänker att jag inte kommer kunna hitta kontrollen om jag inte följer grönområdeskanten. Men först ska jag till skogsvägen vilket visar sig vara lättare sagt än gjort jag hamnar i ett kärr och vet inte på vilken sida av vägen jag är. Jag chansar turligt på rätt sida och når vägen. Efter att ha haft problem att hitta vägen skulle man kunna tro att jag skulle springa på den så långt som möjligt men jag springer av i förtid och istället för att se hyggets utkanter snubblar jag ut mitt på och får springa över det. sen följer jag grönområdeskanten och tar kontrollen bra.

6->7
Änu en långsträcka. Jag ruchar ut på åkrarna och efter att ha druckit vid vätskekontrollen letar jag reda på en av de minsta stigarna jag någonsin sett utmarkerad. När den minimala stigen går ut på en större stig får jag dock problem när jag tappar bort den nya stigen bland ormbunkarna. Minst en halvminut går åt till att kämpa sig genom ormbunkarna. Sen flyter det på in mot kontrollen.

7->8
Om man räknar bort att sitta fast i den gröna sankmarken så gick det fint.

8->9
tappar helt riktningen mot höjden och hamnar i ett område med massa liggande grenar som gör det svårt att springa. Blir sedan arg över att det saknas grönraster på sluttningen. Det är verkligen jobbigt att ta sig fram.

9->10
Jag springer på förbi varvningen och sen går det okarakterisktiskt bra att ta själva kontrollen.

10->11
Sprang nedanför branten och upp på nästa höjd där jag inte fick något att stämma. kunde tillslut läsa in vilken av skogsmaskins vägarna som var med på kartan.

11->15
Gick riktigt fint. Träffade Martin vid 12 men var snart ifrån honom igen.

15-> 16 Tänkte att spåren måste leda till sista kontrollen och vart mycket förvånad då jag kom ut på vägen men det var bara att gilla läget och springa på. Det visade sig vara ett tursam miss för jag var snabbast på sträckan.

16->Mål
Låg på ordentligt för att jag skulle få vara bra på någon sträcka.


Väl i mål inser jag att Simon är hela 27:56 före mig. Däremot är det ingen annan som är före mig. Nils hade stora problem med skavsår och Martin och Elis var som vanligt ute länge. Niklas och Mattias som båda borde slagit mig igår var inte där. Så så kan man också vinna ett DM-silver men jag måste säga att jag föredrar att göra det genom ett bra lopp i bra motstånd.

/Thomas

Inga kommentarer: