tisdag 16 oktober 2012

Fredag i Madrid

Fredagen visade sig vara Nationaldagen här i Spanien. Det firades med en enorm militärparad som jag helt missade. I stället var jag under tiden på gatorna jagande en bankomat för att få ut lite kontanter. Med ett uträttat ärende gick jag tillbaka till hostelet för att göra "the free walking tour". Turen var ett samarbete med 2 andra hostel och guden var den mycket intensiva Erika. Hon hade nackdelen av att vara alra kortast i gruppen så hon hade problem att göra sig sedd när vi skulle ta oss genom Madrids gator. Annars var hon en mycket rolig guide.

Staty framför kungliga slottet

Minna vänner för dagen till vänster John och bakom honom Ian, Universitetskompisar från Manchester och till höger Leah från Shweiz. Fick tyvärr inte med mig några bättre bilder av dem.
Den regnskur som hade stört våran guidade tur kylde också ner oss så när turen var över var det kortaste vägen tillbaka till hostellet som gällde. Något mer välklädda delades sedan gänget då Ian och John ville köpa varsin Bocadillo (franska med pålägg) och snabbt vara på väg någonstans medan jag och Leah ville sitta ner och äta något ordentligt. Det vart Menú dia (dagens) på restaurangen närmast hostelet. Här i spanien är menú dia i princip 3 rätters där man kan välja någon av de första rätterna och någon av de andra och då ingår även bröd och efterätt.

Efter det gick vi på modern konst museum tills vi ledsnade, vilket tog en dryg timme. Därifrån fortsatte vi till parken där de hade en fotoutställning med Europas natur. Jag gillade både parken och utställningen men allra mest skrattade vi när vi sprang på detta på väg ut ur parken.


Det är en damm full av roddbåtar det kändes så absurt och turistigt att man inte visste riktigt vad man skulle ta sig till. När vi skrattat färdigt och lämnat parken var det mörkt och vi gick tillbaka till hostelet för tapasrunda. Lite besviken blev jag på tapasen det är bättre häromkring. Men i vilket fall så var det trevligt och när vi fortsatte vidare hakade amerikanska Christine på. Hon reste för övrigt med en 70 årig dam hon träffat när hon spelade alfapet på Internet. De hade varit i Asien och skulle nu voluntärarbeta med att lära ut engelska. I vilket fall så gick vi till en bar som rekommenderats av hostelpersonalen. Den var jätte mysig och serverade riktiga drinkar utan alkohol. Det förtjänar ett hedersomnämnande här, så om ni någonsin snubblar över baren imperfecto i Madrid så är den värd ett besök.

Det var en bra första dag i Madrid. jag ska försöka få ihop något om de andra senare.

/Thomas

Inga kommentarer: